Nikon Imaging | Danmark | Europa

18-10-2018

Nikon-ambassadør David Yarrow fotograferer dyr og mennesker, som hører hjemme i Kenya

En ny fotoserie sammenstiller to meget forskellige sider af det fascinerende afrikanske land

Amsterdam, Holland, 18. oktober 2018 – Et nyt fotoprojekt fra den europæiske Nikon-ambassadør og kunstfotograf David Yarrow indfanger to forskellige sider af Kenya – fra Amboselis kolossale elefanter, der også går under betegnelsen "Big Tuskers", til bandekulturen i landets travle hovedstad, Nairobi.

Med Nikon D850 og et udvalg af NIKKOR-prime-objektiver i hånden satte David sig for at sammenstille disse levende elementer fra Østafrika og sætter elefanterne fra Amboseli nationalpark op mod omhyggeligt iscenesatte billeder af lokale gangstere fra Dandora, Nairobi – hjemsted for en af verdens største lossepladser.

The Walk of Life – Nikon D850 | 1/1600 sec | f/5 | 400mm | ISO 160 | AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VRII

Colossus – Nikon D850 | 1/1250 sec. | f/8 | 200mm | ISO 200 | AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II

Big Tuskers – Amboseli nationalpark

Den udstrakte savanne i Amboseli nationalpark er hjemsted for et varieret dyreliv, mest bemærkelsesværdigt flokkene af fritgående afrikanske bush-elefanter. Parken har nogle af de største elefanter i verden – Big Tuskers – hvis stødtænder er så lange, at de når jorden. Disse store pattedyr har "forkørselsret" i reservatet, hvor de lever uforstyrret og nyder menneskers beskyttelse. Efter flere besøg i parken før dette projekt var det Davids store ønske at tage billeder af disse storslåede skabninger, der er helt specielle for Kenya. Det skulle foregå til fods og tættere på dyrene, end nogen anden fotograf har været.

David Yarrow kommenterer: "Amboseli er mit foretrukne sted i verden at fotografere disse utrolige dyr. Det er et råt, elementært amfiteater, som huser over to tusind elefanter, og det perfekte sted til at fotografere Big Tuskers i deres naturlige omgivelser. Når du ser en elefant af denne størrelse, ved du, at du aldrig nogensinde i din karriere får noget lignende at se igen. Jeg nærer og vil altid nære ærefrygt for deres styrke, størrelse og den menneskelignende intelligens, der så tydeligt kommer til udtryk i deres øjne."

Som en del af dette projekt har David fulgt elefanten Tim, en af parkens største Big Tuskers. David har tidligere fotograferet elefanter af denne størrelse og brugte derfor Nikon D850 med AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR- og AF-S NIKKOR 200mm f2G ED VR II-objektiver til intim profilering af disse store dyr. Han brugte desuden AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED-objektivet til at sikre skarphed fra kant til kant i et landskabsbillede af elefantflokken, der bevæger sig væk. 

Gadeliv i Dandora, Nairobi

Den anden del af Davids rejse gik til Dandora, en forstad til det østlige Nairobi, som nok bedst er kendt for sin store losseplads, der strækker sig over godt 3.000 acres. Her var motivet et andet – dog ikke mindre vildt end Amboseli nationalpark – en travl byernes by, hvor bandekultur og miljøproblemer eksisterer side om side.

David kommenterer: "Nairobis forstad Dandoran er en verden til forskel fra Amboseli, men er lige så udfordrende og spændende at fotografere. Lossepladsen var af et anderledes omfang, end jeg nogensinde har set, og fyldt med kemikalieaffald. Bandekulturen er desuden stadig almindelig i dette område, så det kan være farligt at tage billeder. Jeg måtte træde varsomt."

Som i Amboseli ville David fotografere en scene fjernt fra den vestlige verden. David havde i forvejen haft kontakt med medlemmer af en lokal bande, som havde indvilliget i at være motiver. De blev sat i kontrast til deres omgivelser, idet hvert medlem er iført et smart sort jakkesæt, der udgør en stærk kontrast til lossepladsen i baggrunden. 

The Debt Collector – Nikon D850 | 1/200 sec. | f/3.5 | 35mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

Dandora – Nikon D850 | 1/2000 sec. | f/10 | 105mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED


Med sammenstillingen af iscenesatte portrætter og totalt naturlige motiver viser Davids billeder, hvordan forskellige teknikker kan bruges til at tage en sammenhængende, stærk fotoserie: “Ved naturfotografering skal du sørge for, at du befinder dig i den helt rigtige position til at tage det helt rigtige autoritative, følelsesladede billede, men du har ikke fuld kontrol over situationen. Hvis et dyr ikke giver dig mulighed for at fotografere det, er der intet, du kan stille op. Med iscenesat fotografering kan du komme lige i mål, fra du får idéen, til den udføres. Det er en praktisk test af din evne som fotograf til at se, om du kan fange det perfekte øjeblik, du havde planlagt. Begge stilarter er uhyre vigtige for mig, og det samme gælder disse to vidt forskellige områder af Kenya, hvor mennesker forbindes med vilde dyr, der begge hører hjemme her.

På sin rejse brugte David Nikon D850 sammen med AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED-, AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G-AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II- og AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR-objektiver.

Læs hele historien her.

Nikons europæiske ambassadørprogram

Nikons europæiske ambassadørprogram består af talentfulde og indflydelsesrige visuelle kunstnere, som bruger branchens nyeste teknologi og deres viden om sociale trends til at præsentere vores tid. Nikon udfordrede David til at udleve sit drømmefotoprojekt baseret på hans globale anerkendelse som kunstfotograf.

Find yderligere oplysninger om Davids projekt på hans webside Special Project.

Udstyret

David brugte følgende udstyr under sit projekt:

• Nikon D850
• AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED
• AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G    
• AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II    
• AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR

Om David

David Yarrow blev født i 1966 i Glasgow i Skotland. Han startede med at fotografere i en tidlig alder, og allerede som 20-årig arbejdede han som fotograf for The Times ved finalen i VM i fodbold i Mexico City. Den dag tog David det berømte billede af Diego Maradona, der løfter VM-trofæet, og som følge heraf blev han efterfølgende bedt om at dække OL og mange andre sportsbegivenheder. Det var først mange år senere, at han opdagede sin sande komfortzone, nemlig at dokumentere naturen i form af stemningsskabende, dybdeborende billeder af livet på Jorden, der har givet ham stadigt flere følgere blandt kunstsamlere. I 2018 har David slået sin position fast som en af verdens bedst sælgende kunstfotografer.

Alle billeder er underlagt copyright tilhørende David Yarrow.