Nikon Imaging | Danmark | Europa

Som naturfotograf ville Vincent gerne vise hele verden, hvor smuk Tibets natur er. Hans Nikon Special Project førte ham til nogle af de fjernest beliggende og mest uberørte områder i Tibet i håb om at fotografere sneleoparden – et utroligt sky dyr, der lever isoleret.

Sp.: Hvorfor valgte du Tibet til dit Special Project?

Tibet er hjemsted for nogle af de vildeste dyr, men meget få mennesker bor der. Jeg har læst mange bøger om Tibet og dets dyreliv, især af den amerikanske biolog George Schaller, der arbejdede på den tibetanske højslette i 1970'erne og 1980'erne.

På trods af George Schallers arbejde er Tibet relativt ukendt, og det betyder, at dets dyreliv er stort set udokumenteret. Man finder dyr, der er unikke for denne region – som ikke lever andre steder.

Jeg ville især gerne fotografere den udrydningstruede sneleopard og ukendte dyr som fx Pallas' kat.

Sp.: Hvad var de største udfordringer ved at arbejde i Tibet?

Tibet er et særdeles vanskeligt tilgængeligt sted – både fra et geopolitisk perspektiv og i praksis pga. landets høje beliggenhed. Hvis man påtænker en rejse til et sted som Tibet, skal man sørge for at samarbejde med forskere, der kan hjælpe med at planlægge ruten. Det var umuligt at finde et pålideligt kort over Tibet, så jeg blev nødt til at bruge Google Earth til at holde styr på, hvor jeg var, og hvor jeg skulle hen.

Jeg synes også, det er vigtigt, at man rejser sammen med andre. Jeg har engang rejst sammen med en, jeg mødte undervejs, som hjalp mig på alle mulige måder – lige fra at få adgang til et telefonsignal og til at slå lejr. Jeg tog for nylig tilbage til Tibet sammen med en assistent og en anden ven, og de ekstra øjne var uvurderlige, når det gjaldt om at finde sneleoparden, der er godt camoufleret og svær at se, når man lader øjnene løbe hen over bjergene.

Sp.: Hvad lærte du af dit besøg til Tibet?

Jeg lærte en masse om mig selv. Mennesker har et meget mærkeligt forhold til naturen – der er ligesom en afgrund mellem os. Når jeg arbejder på projekter, kan jeg godt lide at gå til ekstremer i et forsøg på at bygge bro. Det er ikke nemt, og jeg er tit bange for terrænet, klimaet og endda dyrene. Men det er vigtigt, at mennesker forstår, at de ikke er verdens herskere.

Jeg påskønner muligheden for regelmæssigt at komme tilbage til naturen, leve uden mit hjems trygge rammer og opleve de samme betingelser som disse skabninger. Når alt kommer til alt, er vi alle dyr.

Sp.: Hvad var det mest mindeværdige tidspunkt på rejsen?

Jeg havde et usædvanligt tæt møde med en smuk sneleopard. Jeg fandt en mor med en unge – og jeg blev sammen med dem i to dage, hvor jeg lå bag en klippe og observerede. Hun forsøgte først at jage blåfår, der er sneleopardens primære bytte. Men da det mislykkedes, bevægede hun sig hen til en kløft, og det lykkedes mig at følge efter hende.

Jeg var omkring 100 meter fra hende, hvilket både var ubegribeligt og skræmmende. Så opdagede jeg, at hun kunne se min skygge. Jeg smed mig straks ned på jorden – hun kom tættere og tættere på, og jeg indså, at hun kunne angribe mig når som helst. Da der var gået lidt tid, rejste jeg mig for at vise hende, at jeg var et menneske, og ikke en yakokse eller et potentielt bytte. Hun løb væk, men det øjeblik, hvor vi så hinanden i øjnene, inden hun flygtede, var fantastisk. Jeg har læst rigtig meget om sneleoparder, men jeg har aldrig hørt om nogen, der kunne fortælle en historie som denne. Sneleoparderne kender bjergene indgående – det meste af tiden kan de godt se dig, men du kan ikke se dem. Denne gang så vi hinanden.

Sp.: Hvad fascinerer dig ved sneleoparder?

Jeg elsker at stå ansigt til ansigt med store rovdyr som bjørne og ulve – det er forbundet med spænding at se store, smukke dyr lige foran sig. Det bliver endnu mere spændende, når det er en udfordring.

Jeg besøgte Tibet tre gange, før jeg så sneleoparden for første gang. Jeg håber en dag at se den sibiriske tiger – som fotograf ved man aldrig, hvad man møder.

Sp.: Hvilke andre dyr vil du gerne fotografere?

Jeg er fascineret af Pallas' kat, som er en mellemting mellem en sneleopard og en vildkat, fordi den er så ukendt. Men der er masser af unikke dyr i Tibet, f.eks. antiloper, vilde æsler og yakokser. Der er kun 15.000 vilde yakokser i Tibet – det er en truet dyreart.

Sp.: Hvordan planlægger du projekter som dette?

Det afgørende er at forberede sig, inden man begiver sig ud på en rejse som denne. Jeg læste så mange bøger, jeg kunne, men der er ikke udgivet ret meget om området og dets dyreliv – selvom dette også udgør en del af tiltrækningen ved området, betyder det, at der var nogle huller i min viden, som jeg var nødt til at håndtere. Især Pallas' kat er en art, som verden ved meget lidt om.

Sp.: Hvilke faktorer påvirker dit valg af udstyr?

Det er et stort privilegie at støde på en sneleopard, så man bør have det bedste kamera og udstyr med sig. Man er nødt til at optimere alt for at sikre, at man aldrig går glip af noget, hvilket er grunden til, at jeg værdsætter kvaliteten og pålideligheden ved Nikon D5 og D500.

Man kunne godt tro, at vejret ville være en vigtig faktor, når man skal fotografere ved minus 35 grader, men alt det Nikon-udstyr, jeg brugte, fungerede perfekt i dette klima. Jeg vidste, at jeg i Tibet hele tiden ville være på farten i et vanskeligt terræn, så det var vigtigt, at kameramodellerne var små og lette.

Sp.: Hvilket råd vil du give til fotografer, der ønsker at fotografere flygtige dyr som sneleoparden?

Nøglen er at respektere dyrene og undgå at forstyrre dem – for din egen skyld som for deres. De kan være farlige. Undersøg alt om motivet, og lær dets vaner og adfærd at kende. Jeg kan godt lide at læse så meget som muligt om dyrene og tale med andre fotografer og opdagelsesrejsende for at lære af deres erfaringer.

Når jeg er ude på optagelse, sørger jeg for at bruge de naturlige lysforhold til min fordel. Jeg anbefaler også, at man udfordrer sig selv, så man får nogle anderledes billeder. Man skal ikke bare forlade sig på samme slags billeder hver gang.

Sp.: Hvad betyder det for dig at være europæisk ambassadør for Nikon og arbejde på et projekt som dette?

Jeg er trofast Nikon-bruger og har brugt Nikon-udstyr, siden jeg var 12 år. Jeg kan godt lide brandet og er stolt over at være europæisk ambassadør for Nikon. Som fotograf er det givende og spændende at få lejlighed og hjælp til at gennemføre et så ambitiøst projekt som dette.