Hvordan vidste du, at du vil være fotograf?

Det hele startede i 2000, da min far gav mig mit første kamera. Da jeg var 14, rejste jeg jorden rundt sammen med familien i en sejlbåd i syv år. Det var en oplevelse, der ændrede mit liv og gav mig min første smagsprøve på fotografering og de spændende muligheder, der var forbundet med at fotografere alt, hvad jeg så omkring mig. 

Da vi ankom til Europa, investerede jeg i et digitalt spejlreflekskamera, Nikon D70. I starten var det mest, fordi jeg var interesseret i filmkunst, men så opdagede jeg, hvor gode billeder det kunne tage, og det ændrede mit liv. Da jeg rejste rundt som barn, var jeg i Frankrig og fik mulighed for at fotografere breakdance-konkurrencen "The Battle of the Year France" i Montpellier. Dette var meget anderledes, end når jeg fotograferede på båden, og det blev begyndelsen på min "hang til action". Fra det øjeblik blev jeg bidt af det.

Hvad er vigtigt for dig som fotograf?

At fotografere det perfekte øjeblik og være med, når det sker. Idet jeg voksede op på en båd, handlede mit liv kun om at komme ud, udforske verden og dokumentere alt det, som vi oplevede undervejs.  Jeg vil bruge min fotografering til at inspirere andre til at gøre noget anderledes, f.eks. at prøve en ny sport, komme ud i naturen og opleve mere af verden.

Det bedste ved fotografering er, at det er et medie, der let kan knytte folk sammen. Jeg er heldig med, at det har givet mig en særlig mulighed for at gøre ting, som jeg normalt ikke ville kunne gøre. Jeg elsker at vise folk det, de ellers ikke ville se eller lede efter, gennem mit arbejde.

Har du en yndlingsfotograf?

Som en del af et personligt projekt tilbragte jeg over en måned i Vancouver-bydelen Downtown Eastside, som er et område med voldsomme narkoproblemer og mange hjemløse. Mens jeg var der, hørte jeg om dem, der lever på gaden, og jeg hørte deres livshistorier. Jeg tog ca. 165 portrætfotos, men dette billede af en mand ved navn George og hans due er et af mine yndlingsbilleder. Jeg ville virkelig se de mennesker, og ikke definere dem ud fra deres situation, og det føler jeg, at dette billede gør.

Det er et projekt, der står mit hjerte nær, fordi min far tog mig med til Vancouver, da jeg var lille, og vi spiste i China Town over for Carnegie Community Centre, som er en smuk bygning midt i Downtown Eastside. Da jeg ved et tilfælde kom til Vancouver mange år senere med et kamera, vidste jeg, at jeg var nødt til at lave dette projekt. Det var meget bevægende at lære disse mennesker at kende og høre om deres liv og om de steder, som de kom fra.

Hvor længe har du brugt Nikon-produkter, hvilket Nikon-udstyr kan du bedst lide, og hvorfor?

Jeg har brugt Nikon-produkter, siden jeg fik mit første digitale spejlreflekskamera D70 i 2004. Dette mærke har været utrolig vigtigt for min karriere lige siden!

Et af mine foretrukne kameraer er Nikon D810, fordi det giver en fantastisk opløsning og et dynamisk område, som giver en utrolig billedkvalitet. Når jeg fotograferer det perfekte øjeblik, skal billedets kvalitet være så god som muligt. 

Nikon D5 er et kamera, som jeg kan regne med, netop fordi det er meget ergonomisk. Når man fotograferer dagen lang og holder kameraet i 10 timer, skal man have et, der er både behageligt og solidt bygget. Hastighed og høj ISO er vigtige faktorer, hvad angår dette kamera. Med et arbejde, der er så actionpræget og hektisk, skal jeg kunne fotografere scenerne, når de indtræffer, for man får ikke en chance til.

Desuden er Nikon D500 perfekt til alt mit adventurearbejde. Takket være den lette konstruktion og de professionelle funktioner vejer det ikke for meget, uanset om jeg klatrer op ad en 900 meter høj klippevæg eller står midt i ørkenen.

Hvad angår objektiver, så er der intet, der slår AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED – det giver knivskarpe billeder og en fantastisk zoom. Faktisk kan jeg klare et helt projekt ved hjælp af dette ene objektiv. Jeg er også vild med AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, fordi det er fleksibelt, og AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR, fordi det er let og har vidvinkelzoom. Desuden er AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G ED prime-objektivet fantastisk på grund af dets hurtige 1,4-blændeåbning og fantastiske kvalitet ved en af mine yndlingsbrændvidder.

Hvilke produkter vil du bruge mest i de kommende måneder?

Jeg glæder mig til at arbejde med flere videobaserede projekter, så jeg har tænkt mig at bruge mulighederne for 4K-video, der findes til D500 og D5, endnu mere. Jeg har prøvet dem et par gange og er virkelig imponeret. Jeg glæder mig også til at få KeyMission 360 og 170 som ekstraudstyr, der giver forskellige perspektiver. Jeg udførte nogle meget tidlige produkttests med KeyMission 360, og jeg var vild med den.

Hvordan har du det med din nye rolle som Nikons europæiske ambassadør?

Jeg elsker det! Det er en stor ære at samarbejde med og blive anerkendt af en virksomhed, der har været en del af min karriere siden begyndelsen. Udover at jeg kan arbejde på et særligt projekt, der står mit hjerte nær, glæder jeg mig også til at dele min viden og erfaring med andre fotografer.

Hvilke faglige udfordringer har du oplevet?

Der findes ikke et fotograferingsprojekt uden udfordringer. Det gælder især, hvis man er action-/adventurefotograf og en dygtig atlet. Men at overvinde disse udfordringer og finde løsninger er en del af den sjove proces.

For mig kan vejret være et stort problem, især ved reklamefotografering, når man har en streng tidsplan og kun begrænset tid sammen med atleter eller kunder. På den anden side har jeg med eventyrfotografering oplevet, at når vejret er hårdt, og man helst ikke vil bruge kameraet, så er det ofte der, man finder de bedste motiver. Når det bliver barsk, og vejret ikke er optimalt, skal man bare bide det i sig og tage de bedst mulige billeder (med lidt hjælp fra et solidt kamera, selvfølgelig).

Logistik kan også være vanskelig. Når man forsøger at komme ind på områder, hvor ingen har været før, eller hvis man har et stort mandskab og masser af udstyr, så skal man bruge meget tid på at planlægge for at sikre, at intet går galt, og at man har alt, hvad man skal bruge.

Hvilken bedrift er du mest stolt af?

At blive Nikon-ambassadør er en stor bedrift, som jeg er utrolig stolt af. Mine fotografiprojekter i Vancouver og fotografering af bouldering-projekter i Himalaya er også særlige minder.