Nikon Imaging | Danmark | Europa

DAVID YARROW

Naturbilleder & Kunst

Ved hjælp af Nikon D850- og Prime NIKKOR-objektiver sidestiller David to sider af Kenya. Han skildrer Ambroselis smukke elefanter, der også kaldes for "big tuskers", i kontrast med omhyggeligt iscenesatte billeder af bandemedlemmer, der er fotograferet i Dandora i Nairobi, hvor man finder nogle af verdens største lossepladser.

Om specialprojektet

Nikons europæiske ambassadør og kunstfotograf David Yarrow skildrer Kenyas vildskab – fra gadelivet i den hektiske hovedstad Nairobi til dyrelivet i nationalparken Amboseli.

Sp.: Hvorfor valgte du Kenya som scenen for dit projekt?

Jeg ville til Kenya, fordi jeg kender stedet godt. Især Amboseli, hvor jeg har tilbragt masser af tid i løbet af min karriere. Hvis man arbejder et sted, som man er fortrolig med, kan det strømline planlægnings- og logistikprocessen i et projekt som dette, selv før man overhovedet har fundet kameraet frem. Amboseli er mit foretrukne (og det bedste) sted i verden at fotografere elefanter. Det er et råt og naturligt amfiteater med 2.000 elefanter – nogle af de største i verden – og der er ingen tvivl om, at jeg har taget nogle af mine yndlingsbilleder på dette særlige sted. Dandora i Nairobi er noget helt anderledes, der appellerer til min anden fotograferingsstil, som er iscenesatte øjeblikke på steder, der tit er virkelig anderledes end vores typiske hverdag. Den 12 hektar store losseplads i Dandora gav mulighed for en hel unik kulisse og en visuel udfordring.

Sp.: Hvilket tema har disse to steder og de billeder, du har taget, tilfælles?

Jeg er ikke naturfotograf, og tanken om to projekter på én uge viser de to sider af min fotografiske "personlighed".

Det er i det samme land med 500 kilometers mellemrum – både iscenesat og naturligt. Disse fotos viser tydeligt, hvad der driver mig. Jeg vil finde båndet mellem mennesket og dyrelivet og se, hvordan det fungerer under forskellige forhold.

Ja, de billeder, jeg tog, var planlagt forskelligt, og jeg brugte forskellige lokationer, men de har flere ting tilfælles: En komposition, der er defineret af adfærd, muligheden for at vælge, hvad jeg inkluderer/ikke medtager, og vigtigst af alt fremvisningen af to utrolige sider af dette land. Når mange hører om Kenya, tænker de på det fantastiske dyreliv og landets nationalparker, men Nairobi er anderledes. Der er stadig mange steder, hvor område- og bandekonflikter eksisterer, og byen, især Dandora, kæmper stadig med affald og miljøproblemer. Jeg ville gerne give disse billeder den samme visuelle slagkraft som billederne af elefanterne.

Paradisets have.
Fotograferet med Nikon D850 | 1/500 sek. | f/7.1 105mm | ISO 250 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

Sp.: Hvordan er det at iscenesatte anderledes end at fotografere motiver i deres naturlige omgivelser?

Jeg kan godt lide steder, der slet ikke føles som noget, folk har set før, uanset om det er en spøgelsesby i Montana eller et sted, hvor der har været borgerkrig, som f.eks. Sudan. Eller i dette tilfælde, Nairobi, hvor nogle barske miljøer er midt i en turbulent tid. At fotografere dyr er en helt anden kognitiv proces, hvor man ofte giver sig selv den bedste mulighed for at fotografere noget, når det sker. I dette tilfælde kan man ikke udtænke noget og gøre det til virkelighed med en lineær proces. Hvis dyret ikke gør, som man vil, så er der ikke noget at stille op. Med iscenesatte projekter ved man, hvad resultatet bliver. Man har meget mere kontrol, men ens evner som fotograf kommer virkelig også på prøve. Kompositionen er i sidste ende op til en selv, og det kan jeg godt lide.

Sp.: Hvordan forberedte du dig på et projekt i denne størrelsesorden?

Jeg kan ikke sige tydeligt nok, hvor vigtigt planlægning og research er for et projekt som dette. Man skal forberede sig og samarbejde med de mennesker, der er der, og som kan hjælpe en med at få adgang til de visuelle oplevelser, som man er på jagt efter. Heldigvis kendte jeg områderne i Kenya godt, og jeg vidste, at det flade landskab ville være godt til en dramatisk visuel oplevelse med en tydelig kulisse. Du skal også have et professionelt team, der sørger for, at det bliver så let som muligt. Mange fotografer begår en klassisk fejl ved blot at gå og glæde sig over, at de skal et eller andet sted hen. Men når de ankommer, har de ikke planlagt, hvad de skal gøre, når de når frem. Heldigvis har vi et fantastisk team i Kenya, der har hjulpet mig med at forberede mig mentalt og visuelt og med at finde de rigtige personer på forhånd for at sikre, at alt foregik sikkert.

Sp.: Hvordan fandt du en "big tusker" i Amboseli?

Denne del af Kenya er ikke alene hjemsted for nogle fantastiske elefantflokke, men også for nogle af verdens største og mest truede elefanter, der også kaldes for "big tuskers". Desværre er der kun 22 af disse smukke dyr tilbage i naturen. Deres stødtænder er så store, at de rører jorden.

Jeg har været i denne del af verden før for at fotografere disse fantastiske dyr, og jeg vidste, at der var gode chancer for at se den største elefant herude igen. Han hedder Tim, og når man ser ham, er man ikke i tvivl om, at man aldrig kommer til at fotografere noget lignende. Vi var der selvfølgelig, og vi måtte passe på med ikke at tirre Tim i hans naturlige miljø. Det lykkedes takket være de erfarne og hjælpsomme vagter. Vi var blot tilskuere. Vi forsøgte ikke at blande os i eller ændre hans daglige rutine.

Det lykkedes os at fotografere denne elefant forfra i al dens pragt, så man kunne se alle detaljer på hans hud, ambitionen og intelligensen i hans blik og de smukke stødtænder, som han bærer med stolthed. Det var præcis dét, jeg ville fotografere.

Til venstre: Kolos. Fotograferet med Nikon D850 | 1/1250 sek. | f/8 200mm | ISO 200 | AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II
Til højre: Livets gang. Fotograferet med Nikon D850 | 1/1600 sek. | f/5 400mm | ISO 160 | AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR

Sp.: Hvilket udstyr brugte du til at fotografere?

Uanset hvilket objektiv man bruger til at fotografere en elefant, så ved alle, der har forstand på kameraer og ved, hvad deres udstyr kan, at når man sidder i en jeep, er fotoet taget fra en kunstig position i en bil. Hvis man skal tage et billede, der viser, hvor enorm en elefant er, er man nødt til at stige ud og fotografere den. Det kan man enten gøre ved at lægge sig under jeepen (det er svært, men så er man i sikkerhed), bruge en fjernbetjening (kræver det rigtige vejr) eller det, som jeg foretrak: at komme så tæt på som muligt, så længe det er sikkert. Jeg har fotograferet Tim før og kender hans adfærd godt nok til, at jeg kunne fotografere i en afstand af 20-25 meter. I betragtning af, hvor tæt på jeg var, havde jeg ikke brug for andet end et knivskarpt AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II eller et AF-S NIKKOR 105 mm f/1,4E ED, som begge er fantastiske Prime Nikon-objektiver til et perfekt billede. Jeg bruger næsten altid Prime-objektiver til projekter som dette.

Med hensyn til kamerabrug ville jeg bare fotografere Tim, mens han var sig selv. Ikke nødvendigvis mens han farer rundt, men mens han bare er sig selv stille og roligt. Derfor havde jeg ikke brug for mange billeder i sekundet – kun en krystalklar opløsning. Et Nikon D850 var perfekt til dette. Det betyder også, at hvis man vil udskrive billedet og vise det i naturlig størrelse (hvilket var min plan), så vil billedkvaliteten være lige så god som på computerskærmen.

Til portrættet af bandens næstkommanderende brugte jeg et AF-S NIKKOR 35 mm f/1,4G. Han har et stort, truende ansigt, og muligheden for et vidvinkelportræt på 35 mm skildrede dette perfekt.

Inkassatoren.
Nikon D850 | 1/200 sek. | f/3.5 35mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

Sp.: Hvordan forberedte du dig til fotograferingen i Nairobi?

Dandora i Nairobi er et meget vanskeligt sted at tage billeder. Her findes nogle af verdens største lossepladser, og de enorme mængder kemisk affald betyder, at man skal have maske på. Desværre mærker forstadens indbyggere de sundhedsfarlige kemikalier på egen krop.

Området har også en omfattende bandekultur, og jeg vidste på forhånd, at jeg ville lave et portræt af nogle af medlemmerne. Vi kontaktede bandens næstkommanderende i forvejen for at sikre, at de gerne ville være med. Jeg ville gerne lave noget bibelsk på sådan et særligt sted. Det handler ikke om at lave et portræt af en person i en barsk del af Nairobi. Det handler om at vise noget tankevækkende. For at vi kunne skildre dette størrelsesforhold, byggede og brugte vi en stige til at fotografere i højden. Dette billede er selve essensen af en visuel modsætning med meget kvikke og veltrænede mænd i sorte jakkesæt og lossepladsen i baggrunden.

Dandora.
Nikon D850 | 1/2000 sek. | f/10 105mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

Sp.: Hvilke udfordringer havde du i forbindelse med dit specialprojekt?

Jeg har været i Amboseli 25 gange og på forskellige årstider. De uventede mængder regn gjorde især denne tur besværlig, og hvis jeg skal være fuldkommen ærlig, var jeg ikke helt forberedt på det. Terrænet var gennemblødt, og det var svært at komme frem. Faktisk sad vi fast et par gange, så det blev sværere for os at forudse og gætte, hvor elefanterne og vores "big tuskers" ville være. De er som regel et sted, hvor der ikke er vand. En anden udfordring var lyset.

Et sort og hvidt billede kan være ligesom et flygel. Et flygel har 88 tangenter, og de bedste pianister sørger for, at der spilles på hver eneste tangent. Et sort og hvidt billede bør skifte fra at være blændende hvidt til dybt sort, så man mærker alle de mellemliggende nuancer.

Det er svært, når lyset er fladt, og lyset på denne tur var vanskeligt, især i Dandora. Ingen fotograf vil lade sig nøje med "de midterste tangenter", men det var tit tilfældet for mig, hvilket gjorde det endnu sværere at tage det perfekte billede. Det er selvfølgelig ikke en rigtig fotografering uden visse udfordringer, og turen viste tydeligt, hvor vigtigt det er at tilpasse sig omgivelserne og reagere spontant.

Sp.: Hvad betyder det for dig at kunne udføre dette et projekt med Nikon?

Jeg har altid været taknemlig for, at jeg kan arbejde som fotograf, og jeg er glad for, at Nikon altid har hjulpet mig i min karriere. Alle projekter er vigtige, men dette projekt er et symbol på mit tætte forhold til brandet, dets kamera og dets objektiver, som jeg kigger igennem næsten hver eneste dag, og som har gjort det muligt for mig at tage nogle af min karrieres bedste motiver. Jeg håber, at dette projekt vil inspirere andre til at føre deres drømmeprojekter ud i livet og til at være ambitiøse og stræbe efter gode og unikke billeder samt rejse så meget som muligt, så de kan opleve fantastiske og uventede ting.

Mød de andre Nikon-ambassadører