Sådan bliver du bedre til at tage portrætbilleder

Lær, hvilke elementer der indgår i et godt portræt

Det kan jo ikke være så svært, vel? Du skal tage et billede af din partner, dit barn eller en ven, og du har et godt digitalkamera, så det er vel bare et spørgsmål om at trykke på udløserknappen, ikke? Men resultatet bliver ikke som ønsket, og du kan ikke forstå det, for motivet er i fokus og korrekt eksponeret. Årsagen er, at gode portrætbilleder handler om andet og mere end blot det tekniske aspekt.

Først og fremmest skal du tage stilling til baggrunden. Den må ikke virke distraherende i forhold til motivet. Du kan f.eks. vælge en bar mur eller tæt, mørkegrøn bevoksning. Det vigtigste er, at baggrunden er enkel (dvs. uden markante linjer eller mønstre). Der er ikke noget værre end et billede, hvor det ser ud, som om der vokser en gren eller en pæl eller lignende ud af motivets hoved.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 sek., f/6,3, ISO 100, lukkertidsprioriteret automatik, matrix-lysmåling, udfyldningsflash.

På dette billede ser det ud, som om der vokser en lygtepæl ud af motivets hoved.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 sek., f/4, ISO 100, lukkertidsprioriteret automatik, matrix-lysmåling, udfyldningsflash.

Her har pigen på motivet flyttet sig nogle få meter, så man ikke kan se lygtepælen, og billedet er derved blevet meget bedre.

Tænk over baggrunden

Hvis du tager et billede af en person mod en meget lys baggrund, risikerer du, at motivet gengives som en silhuet, fordi den lyse baggrund kan få kameraet til at undereksponere motivet, så det bliver for mørkt. For at undgå dette kan du køre dit Nikon DSLR-kameras indbyggede flash op eller slå flashfunktionen til på dit COOLPIX- eller Nikon 1-digitalkamera. Dermed kastes der lys på motivets ansigt, men det løser ikke problemet med den lyse baggrund. 

Alle Nikons DSLR- og COOLPIX-kameraer er udstyret med eksponeringskompensation, og du kan derfor vælge at overeksponere med et eller to blænde- eller lukkertrin for at modvirke baggrundsbelysningseffekten. Hvis det stadig ikke giver det ønskede resultat, bør du vælge en anden baggrund, og helst en, der er mørkere end motivet.

Husk, at motivet er det vigtigste på billedet, så der er ingen grund til at få alle omgivelserne med. Du kan enten gå tættere på motivet eller bruge et teleobjektiv eller et zoomobjektiv. Sørg for at isolere motivet i forhold til baggrunden. Mennesker har en "lodret" hovedfacon, så du bør tage billedet i stående format. Portrætbilleder i liggende format bliver sjældent vellykkede.

© Gary Small

D800, ​AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/250 sek., f/2,8, ISO 100, blændeprioriteret automatik, matrix-lysmåling, indbygget pop op-udfyldningsflash.

Dette portrætbilledes komposition er mildt sagt kedelig. Motivet befinder sig midt i billedet med en murstensmur som baggrund med en masse luft omkring, som ikke føjer noget interessant til billedet.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/125 sek., f/5, ISO 100, blændeprioriteret automatik, matrix-lysmåling, indbygget pop op-udfyldningsflash.

På dette billede har vi bedt pigen (motivet) om at læne sig op ad muren med ansigtet vendt mod kameraet. Vi har desuden beskåret billedet kraftigt omkring motivet (i stående format) for at gøre det mere interessant. Dermed bliver murstensmuren et dynamisk element i kompositionen.

Tænk over det stilistiske element

Det er også vigtigt at tænke over, hvordan personen (motivet) er klædt. Ensfarvet tøj er ideelt til portrætbilleder, fordi det ikke virker distraherende. Meget mønstret tøj får derimod dem, der ser billedet, til at fokusere på tøjet i stedet for ansigtet.

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 sek., f/3,5, ISO 200, blændeprioriteret automatik, matrix-lysmåling, flash fra kameraets indbyggede pop op-flash.

På dette billede er drengen (motivet) iført en mønstret skjorte, og han sidder desuden med ryggen mod en hylde (til venstre), der er fyldt med diverse ting og sager, og med en persienne med lodretgående lameller på den modsatte side.

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 sek., f/3,8, ISO 200, blændeprioriteret automatik, matrix-lysmåling, flashenhed af typen SB-900, hvis lys kastes tilbage fra loftet og videre mod motivet via en reflektorskærm.

På dette billede har vi bedt drengen (motivet) om at flytte sig lidt, så persiennen med de lodretgående lameller udgør baggrunden. Vi har også bedt ham om at skifte til en ensfarvet trøje, og ved at zoome ind har vi "beskåret" billedet for at fjerne de øvrige distraherende elementer. Der er desuden opnået en blød belysning af motivet i kraft af det lys, der kastes tilbage fra loftet.

Flatterende vinkler

Og sidst, men ikke mindst: Medmindre du tager forbryderbilleder for politiet, bør du ikke fotografere motivet direkte forfra. Få i stedet personen (motivet) til at dreje sig lidt til siden, f.eks. i en vinkel på 45 grader i forhold til kameraet, og vende ansigtet mod dig. Det er en meget mere flatterende vinkel, som også har den fordel, at den får personen til at se tyndere ud.

© Gary Small

D800, ​AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 sek., f/4, ISO 400, blændeprioriteret automatik, matrix-lysmåling, SB-900 Speedlight, direkte flash. 

Der er flere ting galt på dette billede. For det første er der direkte flash på motivet, så der kastes en tydelig skygge på baggrunden.

For det andet er baggrunden lidt rodet med halve malerier i siden, lidt af loftet i toppen og en sofa i bunden af billedet. Og så er det som nævnt ikke særligt flatterende at fotografere motivet direkte forfra.

© Gary Small

D800, ​AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 sek., f/4, ISO 400, blændeprioriteret automatik, matrix-lysmåling, SB-900 Speedlight, indirekte flash.

Vi har isoleret motivet ved at zoome ind, og det er der kommet et meget bedre billede ud af. Baggrunden er ikke længere distraherende, og ved hjælp af indirekte flash, hvor lyset kastes tilbage fra loftet, er der opnået en blød belysning uden tydelige skygger.

Endelig har vi bedt drengen (motivet) om at stille sig i en vinkel i forhold til kameraet med armene over kors og ansigtet vendt mod kameraet.

Gary Small har skrevet artiklen og taget billederne.