VEJLEDNING TIL BRUG AF MAKRO-OBJEKTIV

Makrofotografering er en af de mest interessante typer af fotografering. Det lader dig vise detaljer, der ellers ikke er lette at se med det blotte øje.

Nikons betegnelse for et makro-objektiv er Micro NIKKOR. Et ægte makro-objektiv giver dig mulighed for at tage fotografier i størrelsen 1:2 eller 1:1 (hhv. ½ naturlig størrelse til hel naturlig størrelse) uden behov for ekstra tilbehør. Et billede beskrives som naturlig størrelse, når billedstørrelsen er lig med motivets størrelse. Ved deres mindste fokusafstand tilbyder de fleste objektiver et gengivelsesforhold på cirka 1:3.2 til 1:5. Det betyder, at et motiv gengives cirka tre til fem gange mindre, end det er i virkeligheden. Det er ikke nok til at fylde billedrammen ud, når man fotograferer meget små motiver, i modsætning til hvad man kunne opnå med et gengivelsesforhold i naturlig størrelse på 1:1, som tilfældet er med Nikons Micro NIKKOR-objektiver som for eksempel AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED. Micro NIKKOR-objektiver er populære, fordi de tilbyder fantastisk fleksibilitet, høje gengivelsesforhold, brugervenlighed og fremragende værdi. Micro NIKKOR-objektiver viser det maksimale gengivelsesforhold på objektivrøret (1:2 eller 1:1).

Nikons Micro NIKKOR-objektiver er designet til at præstere fra uendeligt og helt ned til deres mindste fokusafstand. For AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED er det så tæt på som 0,185 m. Takket være den korte konstruktion har dette objektiv en lang »fri arbejdsafstand«, som er afstanden mellem frontlinse-elementet og dit motiv. Jo længere den frie arbejdsafstand er, jo lettere er det at få lys på dit motiv og jo mindre er chancen for at du kommer til at forstyrre små dyr. Den fri arbejdsafstand er blandt de ting der adskiller forskellige Micro NIKKOR-objektiver fra hinanden. At kunne komme helt tæt på motivet med et Micro NIKKOR-objektiv giver dig mulighed for at fylde hele billedet med dit motiv.

Med et kort telefoto-makroobjektiv, såsom et 200 mm Micro NIKKOR, kan du opnå en gengivelse af dit motiv i naturlig størrelse uden at skulle komme så tæt på, som du skulle med et 60 mm Micro NIKKOR. Disse korte telefoto-makroobjektiver er ideelle til at tage billeder af insekter eller andre væsner, du ikke ønsker at komme alt for tæt på.

Nikon tilbyder to Close-up Speedlight-systemer, som er perfekte til supplering af det tilgængelige lys, når du tager makrofotografier. R1 Wireless Close-up Speedlight-systemet er konfigureret til i-TTL-aktiverede kameraer, der har en indbygget Commander-funktion. R1C1 Wireless Close-up Speedlight-systemet er konfigureret til i-TTL-aktiverede kameraer, der ikke har en indbygget Commander-funktion.

Makrofotografering indebærer ofte anvendelse af et stativ. Når du tager billeder så tæt på motivet, bliver dybdeskarpheden ofte reduceret til millimeter i stedet for centimeter eller meter. For at sikre skarpe billeder er det en god idé at placere dit digitale spejlreflekskamera på et stativ for at opnå ekstra stabilitet. Hvis et stativ ikke er en mulighed, kan du prøve et af de Micro NIKKOR-objektiver, der har Nikons VR-billedstabilisering (vibrationsreduktion). Disse objektiver muliggør håndholdte billeder op til 4 trin længere¹ lukketider, end det ellers er muligt – ideelt til at opnå større dybdeskarphed og skarpere stillbilleder eller video. Apropos video, er det værd at huske, at du kan bruge et Micro NIKKOR-objektiv til at gengive motiver i op til naturlig størrelse, når du optager videoer.

Men bare fordi Micro NIKKOR-objektiver giver dig mulighed for at gengive motiver i op til naturlig størrelse (1:1), behøver du ikke altid at bruge objektivet til dette. Ud over deres makrofunktioner er disse objektiver også perfekte som almindelige objektiver med fast brændvidde. AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR kan bruges til portrætter eller actionfotografering. PC-E Micro NIKKOR 45mm f/2.8D ED kan bruges til arkitektur- eller landskabsfotografering. Desuden er Micro NIKKOR 105mm f/2.8 et godt objektiv til portrætter med digitale spejlreflekskameraer i FX-format.

Nikons makroobjektiver omfatter et udvalg af AF og AF-S-objektiver, DX-objektiver (specielt designet til anvendelse sammen med kameraer, der udnytter en billedsensor i DX-format), objektiver med manuel fokus og objektiver med PC-E (perspektivkontrol).

NIKONS SORTIMENT AF MICRO NIKKOR-OBJEKTIVER

AF-S DX MICRO NIKKOR 40MM F/2.8G

Maksimalt gengivelsesforhold: 1:1 (naturlig størrelse)

Mindste fokusafstand: 0,16 m.

AF MICRO-NIKKOR 200MM F/4D IF-ED

Maksimalt gengivelsesforhold: 1:1 (naturlig størrelse)

Mindste fokusafstand: 0,5 m.

MICRO-NIKKOR 55MM F/2.8

Maksimalt gengivelsesforhold: 1:2 (halv naturlig størrelse)

Mindste fokusafstand: 0,25 m.

AF MICRO-NIKKOR 60MM F/2.8D

Maksimalt gengivelsesforhold: 1:1 (naturlig størrelse)

Mindste fokusafstand: 0,21 m.

PC-E MICRO NIKKOR 45MM F/2.8D ED

Maksimalt gengivelsesforhold: 1:2 (halv naturlig størrelse)

Mindste fokusafstand: 0,25 m.

PC-E MICRO NIKKOR 85MM F/2.8D

Maksimalt gengivelsesforhold: 1:2 (halv naturlig størrelse)

Mindste fokusafstand: 0,39 m.

AF-S VR MICRO-NIKKOR 105MM F/2.8G IF-ED

Maksimalt gengivelsesforhold: 1:1 (naturlig størrelse)

Mindste fokusafstand: 0,314 m.

AF-S MICRO NIKKOR 60MM F/2.8G ED

Maksimalt gengivelsesforhold: 1:1 (naturlig størrelse)

Mindste fokusafstand: 0,185 m.

AF-S DX MICRO NIKKOR 85MM F/3.5G ED VR

Maksimalt gengivelsesforhold: 1:1 (naturlig størrelse)

Mindste fokusafstand: 0,286 m.

Apropos COOLPIX og digitale spejlreflekskameraer – makroindstilling

Mange "peg og skyd" digitalkameraer (såsom Nikon COOLPIX-modellerne) og nogle af Nikons digitale spejlreflekskameraer tilbyder en makroindstilling. Denne indstilling er som regel angivet med et blomsterikon og fungerer ved, at objektivet fokuserer tættere på end normalt. Nogle COOLPIX-kameraer tilbyder endda en makroindstilling, der giver dig mulighed for at komme så tæt på som 1 cm fra dine motiver. I kombination med et objektiv med et blændeåbningsinterval, indstiller makroindstillingen også en større blændeåbning. Dette hjælper med at holde billederne skarpe og muliggør en blød, sløret baggrundseffekt (bokeh), som ofte ses med makrobilleder.

¹ Baseret på CIPA-standard.