Nikon Imaging | Danmark | Europa

Tip fra en professionel til at tage de bedste børneportrætter

Før du tager stilling til stedet og lyset, og før kameraet bliver taget frem, og der vælges et objektiv, er det en god idé at medbringe din strategiske og psykologiske sans. Det er de essentielle elementer, du skal bruge til at tage de bedst mulige billeder af dine børn eller børnebørn, niecer eller nevøer.

Det er en af de ting, vi har lært af Tamara Lackey. Hun er en mester inden for portrætter og livsstilsfotografering, og det kræver ikke kun, at hun er god til at fotografere – men også behændig brug af de nødvendige strategier. Tamara indfanger altid den stemning, de øjeblikke og de grimasser, der er med til at skabe uforglemmelige børnebilleder.

Her er nogle flere ting, vi har lært:

Alder og forventninger

Dine motivers alder afgør, hvordan du kan arbejde med dem. "Når jeg har med mindre børn at gøre – babyer og småbørn – er en del af mit arbejde at fastholde dem," siger Tamara. "Jeg ved fra starten, at de ikke er interesserede i at blive fotograferet, og jeg er nødt til at fastholde dem. Så i det millisekund, jeg har til rådighed, får jeg en grimasse, der kan bruges." Fastholdelse kan betyde, at Tamara finder på en leg til hele eller noget af seancen for at fastholde barnet på det sted, hun har valgt. Det kan også betyde at opstille et fotograferingssted og forsigtigt – "på en inspirerende og fredelig måde" – flytte barnet over til det. "Jeg tænker altid på, hvordan jeg kan få dem med, så de ikke har vendt sig om, når jeg skal tage billeder. Når de har den alder, har jeg lavere forventninger til, hvilken interaktion jeg får, og jeg gør hurtig brug af de få øjeblikke, jeg ender med at få."   

Fra børn i alderen fire til ni år forventer Tamara en masse optrædener. "De vil gerne optræde for mig – se mig gøre dit og dat – så jeg er nødt til at sørge for, at jeg tager billeder af det og også tager mere autentiske billeder."

Når hendes motiver er i alderen ni til 12-13 år, fotograferer Tamara børn, der bliver mere og mere bevidste om, hvordan de ser ud, og hvordan andre opfatter dem. "De tænker: var jeg cool, så jeg pæn ud, var jeg smart i tøjet, og kommer det her til at se godt ud på Instagram? Så en af mine opgaver er at få dem til at føle sig selvsikre og godt tilpas, og jeg gør en ekstra indsats for at fotografere dem, så de ser godt ud, fordi det betyder mere for dem nu. Og når jeg viser dem, at jeg fotograferer dem, så de ser godt ud – fordi jeg får dem til at posere og vælger en god belysning – får jeg et mere autentisk engagement."   

Med teenagere er Tamaras fremgangsmåde at tage udgangspunkt i sandheden: "Uanset om det bliver sagt højt eller ej, giver jeg dem indtryk af, at jeg ved, at de ikke gider være her og blive fotograferet." Hun siger til dem, at hun er på deres side, giver dem et sluttidspunkt – "det kommer til at tage et par timer" – og går i gang med at finde og indfange bittesmå grimasser. "Det tager kun et sekund at få et grin eller et intenst blik ud af dem, før de kommer i tanke om, at de ikke bør svare mig." Hun taler med dem, men styrer uden om det åbenlyse "Hvad læser du i skolen?", fordi det ikke virker. "De har foruddefinerede svar og fraser til den slags," siger hun. Derfor finder hun på noget helt andet, f.eks. at spørge dem om deres holdninger til aktuelle lovforslag. Succeskriteriet for hendes succes med teenagere er antallet af gange, hun hører noget i retning af "Ej, jeg vidste slet ikke, at du tog billeder dér!", når hendes motiver ser billederne på bagsiden af kameraet.

Tamara siger, at "når man ser en video af mig, mens jeg fotograferer børn, ser det ikke ud, som om jeg får noget i kassen, men jeg skal kun bruge 1/200 eller 1/1000 af et sekund for at få en grimasse, jeg kan bruge. Jeg går ind til fotoseancer uden at stresse mig selv, for jeg ved, at jeg bare skal bruge en brøkdel af et sekund her og der, og hvis jeg får en otte-ti stykker af dem, er det nok."

Få styr på udstyret

Det er her, at udstyret kommer ind i billedet. Hvis du kun har ganske få millisekunder til at fange grimasser og måske lidt længere tid til positurer, er du nødt til at kigge på hurtige objektiver og høje lukkertider, som kan hjælpe dig. Du er også nødt til at arbejde hurtigt, så det er afgørende, at du er fuldt fortrolig med det udstyr, du bruger. "Det værste er, når der opstår et fantastisk øjeblik, og du har valgt den forkerte indstilling eller er ikke klar," siger Tamara om at få de hurtige arbejdsmanøvrer til at sidde på rygraden.

Tillidsfaktoren

Det er naturligvis afgørende for en professionel fotograf at vinde motivernes tillid, men det er lige så vigtigt for familiefotografen. "Den bedste måde at starte på, når man skal fotografere sine børn eller niecer eller nevøer," siger Tamara, "er at sige: 'mit mål er at tage nogle fantastiske billeder og have det sjovt.' Derefter skal man fortælle dem, at de er med til at skabe et godt billede – det giver dem selvtillid."

Hold kontakten

Tamara tager normalt mange billeder, mens hun holder kameraet væk fra kroppen, for at holde gang i interaktionen mellem hende og motivet. "Når man bevæger den store, sorte kasse ind foran sit ansigt, lukker man nogle gange ned for kommunikationen," siger hun. "Jeg er meget tryg ved at tage billeder med kameraet væk fra mit ansigt, så jeg kan komme i kontakt med motivet og få nogle rigtig spøjse grimasser frem. Nogle gange ser det ud, som om motivet kigger et andet sted hen, men hun kigger i virkeligheden på mig, mens jeg tager billeder med kameraet væk fra mig." For at kunne gøre det bruger hun ofte et vidvinkelobjektiv, f.eks. på 35 mm, eller har zoomobjektivets brændvidde på den bredest mulige indstilling. "Objektivet på 24-70 mm er fantastisk at bruge til denne teknik," siger hun.

Fokus på grimasser

"Hver eneste gang, jeg skal til at tage et billede og ser på det, jeg er ved at fotografere, tænker jeg på, hvad jeg kan eliminere," siger Tamara. "Jo mere jeg kan eliminere, jo mere markant bliver motivets grimasse, fordi øjet har tendens til at zoome direkte ind på det vigtigste. Alle de andre ting, der kunne virke distraherende, er fjernet. Det handler ikke bare om at 'fjerne støj fra baggrunden' – de fleste ved, at man skal have færre elementer på billedet for at gøre det mere virkningsfuldt – men mere om at 'fjerne alt på billedet, som fører øjet væk fra det væsentlige.' Hvis det betyder, at jeg fysisk skal flytte nogle ting af vejen eller helt ændre vinklen for at skabe et renere look, hælder jeg til at gøre det, også selvom belysningen ikke er lige så god, og jeg er nødt til at tilføje lys. Et rent billede gør en enorm forskel med hensyn til, hvor markante billederne kan være, og hvor stor en effekt grimasserne på billedet kan have."

Du skal hele tiden være på

Der er ikke nogen opvarmning til en fotoseance, når du fotograferer børn. Der er ikke et sekund at spilde. "Jeg ser tit fotografer eller forældre, der skal tage billeder af børn, hvor de fører samtaler, og barnet reagerer eller griner, men de trykker ikke på knappen. De glemmer, at det hele handler om billedet. Hver fotoseance starter med, at jeg er klar."

Tamara synes, at nogle af hendes bedste billeder af nogle motiver er taget lige i starten. Og hos andre motiver er det til allersidst. Men hun ved aldrig, hvordan det kommer til at gå, så hendes indstilling er altid: "Det sker hele tiden."

Komponer – og komponer igen

Du må ikke gå glip af billedet, selvom kompositionen ikke er perfekt. "Nogle gange er jeg nødt til at komponere mit motiv på en måde, som jeg måske ikke er så vild med," siger Tamara, "men jeg ved, at jeg har skarpe og rene billeder af motivet, og så kan jeg komponere dem igen senere ved at beskære dem og få den stemning frem, som jeg er ude efter." Det er en af årsagerne til, at hun foretrækker opløsningen i D800 og D4 – "jeg kan beskære og stadig få et fantastisk billede ud af det. Jeg kan rigtig godt lide at have alt det spillerum."

Objektiver

"Det værste kan være at skulle træde et skridt tilbage, fordi man har et langt objektiv på kameraet, så man totalt mister kontrollen over motivet. Med objektivet på 35 mm kan jeg komme tæt på ... og endda opnå lille dybdeskarphed, hvis jeg gerne vil adskille mit motiv fra baggrunden."

Er nærhed lig med kontrol? "De er nødt til at være opmærksomme på dig, fordi du er tæt på," siger hun, "og jeg har generelt brug for at være tæt på for at bevare kontrollen. Jeg mister deres engagement, når jeg går ind bag et langt objektiv og stiller mig langt væk. Ved at vælge det rigtige objektiv kan jeg bogstaveligt talt mandsopdække motivet, når jeg skal have motivet ind i billedet igen, og det gør jeg i denne aldersgruppe, hvor det handler om at kunne fastholde dem. Når de stikker af, er jeg nødt til at få dem ind i billedet igen."